Tyske invitationer på baggrund af den danske branches ønsker

De internationale branche-invitationer til SPOT er sammensat ud fra branchens behov og planer

Om en måned er der SPOT i Aarhus, og endnu en gang ser det ud til, at festivalen vil blive godt besøgt af den udenlandske musikbranche. Og som branchefolkene har for vane, så kommer de til SPOT for at opsnuse ny dansk musik og forhåbentlig lægge kimen til nye internationale aftaler – det gælder ikke mindst den tyske branche.

SPOT koordinerer igen i år det internationale invitationsarbejde i samarbejde med MXD – Music Export Denmark, og med SPOT’s mangeårige partner, Hamburg-agenturet FACTORY 92 som operatør på det tyskprogede marked.

Tyskland har i mange år været et af de vigtigste markeder for dansk musik – og er det stadig – på grund af den lette tilgængelighed parret med stor tysk interesse for det danske og nordiske.

Konkurrencen om det lukrative tyske marked er ganske vist vokset, fortæller Christian Buhl fra SPOT-samarbejdspartner FACTORY 92 i Hamborg: – Dels fordi mange flere lande laver eksportfremstød i Tyskland i forhold til dengang man startede fra dansk side, dels fordi kagen man slås om, er blevet mindre: Tysk musik har i de senere år selv stået for 70 procent af det totale salg i Tyskland, hvor man tidligere var meget mere internationalt orienterede, forklarer han (selv om de seneste tendenser dog indikerer, at interessen for det internationale er på vej op igen).

Dette opsving kommer dansk musikliv til gode, da vi har været first-movers og har fokuseret specifikt på Tyskland gennem mange år – af den grund lykkes det derfor stadig at trække mange væsentlige spillere til SPOT.

Når det gælder invitationsprogrammet er roret lagt en smule om i år. Man har i endnu højere grad inviteret tyske branchefolk på baggrund af en dialog med den danske branche og MXD’s kendskab til danskernes planer i Tyskland, og deraf branchens egne ønsker (som man bl.a. kan indgive via evalueringsskemaet for eksportstøtte fra MXD – læs her – hvorefter  FACTORY 92 har taget dialogen op og videreført den.

Der networkes  på Godsbanen i det gode vejr ved sidste års SPOT.
Foto: Stefan Antoni Jensen

Forhåndsresultat
Ifølge FACTORY 92’s Christian Buhl har arbejdet allerede givet resultatet inden SPOT, hvor danske We Are Surburban er kommet i kontakt med tyske Cargo Records omkring distributionsaftaler med Rebecca Lou og Alcabean, som selskabet forventer at kunne underskrive netop på SPOT.

Desuden har den danske branche spurgt på kontakter på bookingsiden, hvilket betyder at agenturer som Emerged (med kæmpe-roster), Sparta booking (og management), Rodeostar, Selective Artists, hollandske Friendly Fire og schweiziske Just Because er med. Også de store MCT, der handler navne som Nick Cave, Gorillaz og Arcade Fire.

FKP Scorpio deltager også igen – en mastodont med et svimlende katalog – som udmærker sig ved også at investere i artist development, ud over at supportere og styre adskillige kæmpefestivaler.-
Showcase-festivaler er en anden efterspørgsel, og her er Reeperbahn festivalen på samt østrigske Waves Vienna.

På label-siden er det dels lykkedes at få et majorlabel som Warner Tyskland med, men også Majestic Casual, som er et fremadstormende label med meget stærk egen, millionefterspurgt mediakanal, som har været på flere danske ønskelister op til SPOT. Ud over disse er også flere stærke profil-selskaber som Hfn Records og Hummingbird Records på gæstelisten. De suppleres på distributionssiden af Believe Digital og førnævnte Cargo Records.

På PR-bureau-delen er Verstärker og Oktober med – vigtige partnere, når koncert/label-aftalen er lavet. Og så et et bredt udsnit af den tyske musikmedie-flade hvor Tysklands største branchemagasin MusikWoche, Radio Eins, Radio Fritz, musikmagasinerne MusikExpress og Piranha, kulturmagasinet Kulturnews og flere interessante blogs har meldt deres ankomst.

Og listen med branchefolk er stadig ikke endelig lukket og faldet på plads endnu – flere kommer til, fortæller Factory92’s Christian Buhl.