Secondary Ticketing – Hvad er egentlig i forbrugernes interesse?
Der sælges og videresælges billetter på det sekundære marked som aldrig før. Billetter til koncerter og festivaler handles på dba.dk, i kommentartråde på Facebook og ikke mindst gennem online virksomheder som StubHub og ViaGoGo – ofte til forhøjet pris. Det er ulovligt, og forbrugerne advares gang på gang mod denne type handler. Alligevel virker markedet for videresalg af billetter til at være i vækst, og omsætningen er enorm. Organisation Fanfair Alliance* vurderer at der årligt omsættes for én milliard pund på det sekundære marked for billetter til musik- og sportsarrangementer i Storbritannien alene. Til sammenligning, er det cirka dobbelt så meget som hvad alle streamingtjenesterne til sammen, omsætter for i samme territorie.
Det sekundære marked associeres ofte med lovbrud og bedrag, men hvorfor tiltrækkes så mange forbruger så alligevel dertil?
Er der nogle forbrugermæssige fordele ved det sekundære marked, som vi har overset?
Er måden vi prissætter og sælger billetter på forældet?
Hvordan skal live-branchen forholde sig til det her marked fremadrettet?
Moderator: Signe Tobiassen.
Panel: Karolina Hansen/Beatbox Ent., Poul Martin Bonde/Smukfest, Claus Visbye/Horsens & Friends & Jakob Lund/Ticketmaster.
When and where:
SPOT+ 2018: Saturday May 12th
RadissonBlu Hotel – Margrethepladsen 1, 8000 Aarhus C
Time: 13:15– 14:00, Room 3