Musik opleves bedst i nuet og i flok
Der er langt over 100 musikfestivaler og et utal af spillesteder, som hvert år slår dørene op og lader tonerne flyde ud. Men hvad kan den livemusik, siden vi er villige til at betale gode penge for en flygtig koncertoplevelse. Hvad er det, som tiltrækker danskerne til at betale knap to milliarder kroner om året for billetter, og hvorfor er det, at vi ikke vil være det foruden. Det har vi spurgt fagkundskaben og tre kendte danskere om.
Af Mikkel Wenzel Andreasen
Der er en lidt sur lugt af sved, det koster 80 kr. for en stor fadøl, og der er egentligt alt for mange mennesker til, at du hverken kan komme frem eller tilbage, og du kan knap nok se scenen, selvom du står på tæer.
Alligevel har du glædet dig i månedsvis til at komme til en koncert, og ikke engang lidt regnvejr eller lang kø kan ødelægge humøret. Faktisk nærmest omvendt.
Musikken kan nemlig noget. Eller måske er det ikke bare musikken, men hele oplevelsen tilsammen: Artisten på scenen, publikum der stimler tæt sammen og både den forventning og forløsning, som du oplever til sidst.
Det er nemlig ikke kun musikken, du kommer for; det er lige så meget alt det ovennævnte. I hvert fald hvis man spørger professor i musikforskning ved Institut For Kunst & Kultur på Københavns Universitet, Morten Michelsen:
– Det, der sker på scenen her og nu, er det afgørende. Den kunstneriske og musikalske oplevelse, som vi får, er ikke kun betinget af de optrædende, men også af interaktionen med dem, og af det selskab, vi oplever hele begivenheden sammen med. Det er det her lille, kortvarige fællesskab af mennesker, som er mødtes omkring det samme arrangement. Et fællesskab som man ikke er forpligtet af bagefter, og netop derfor kan det være så meget mere intenst at være en del af.
Og det er fællesskabet, som også kommunikations- og souschef i Dansk Live, brancheorganisationen for de danske spillesteder og festivaler, Maren Astrup, peger på, der er en afgørende faktor for sceneoptrædener:
– Livemusikken kan noget helt specielt. Du får en helt anden oplevelse af at se det band, som du godt kan lide, live. Samtidigt er lyden også helt anderledes til en livekoncert end på en indspilning, men netop også det at stå sammen med andre i et fællesskab. At være ude sammen med andre, det tror jeg betyder meget.
Hvad skal der ske med musikken?
Antallet af festivaler boomer, og over de seneste 15 år er der sket mere end en fordobling af festivaler i landet ifølge VisitDenmarks seneste opgørelse fra 2014. Og det er bare et eksempel på, at livescenen udvikler sig.
Foruden musikscenens udvikling ændrer danskernes forbrugsvaner af musik sig også. Ikke kun med tanke på overgangen til streaming, som har betydet meget for tilgængeligheden af musik, men også i opfattelsen af, hvordan vi tænker musikgenrer:
– Jeg tror, at koncertformatet vil blive ved med at udvikle sig. Hvor en koncert nogle gange vil være den rene musikoplevelse, ser jeg samtidig tendenser til, at arrangører laver koncerter, der spiller sammen med omgivelserne, for eksempel byens rum eller artister, som arbejder med anderledes scenografi og lys på scenen. Samtidigt tror jeg ikke, at det nyere publikum længere hænger sig så meget i specifikke genrer, men i stedet orienterer sig mod stemninger i musikken – og går til jazzkoncerter den ene aften og til Copenhell den næste, siger Maren Astrup.
I sidste ende har livemusikken en lovende fremtid. Med en samlet omsætning inden for livemusik på 4,5 milliarder kroner i 2016 er det stadig at betegne som en sund branche.
Og musikken har også stadig meget at skulle have sagt i vores samfund, for selvom vores vaner ændrer sig, lader det ifølge Maren Astrup kun til at bidrage mod en positiv synergi:
– Jeg tror altid, der vil være en lyst til at høre musik live. Vi streamer og hører rigtig meget musik, men det afspejler sig ikke i en nedgang i solgte billetter. Og selvom der sker en stigning i antallet af festivaler, kan jeg ikke se, at de skulle stjæle besøgende fra de små spillesteder. Jeg tror nærmere omvendt, at de bidrager til, at man hører mere musik på festivaler i sommerhalvåret og spillesteder i vinterhalvåret.
Med hensyn til den kulturelle vigtighed har Morten Michelsen et par overvejelser:
– I hele den vestlige verden har livemusikken fået en ekstra vigtig betydning; i takt med et faldende salg af fysiske udgivelser, er festivaler og koncerter blevet et endnu vigtigere indtægtsområde – og samtidigt er der også et publikum, som vil betale for det, siger han og fortsætter:
– Jeg tror også, at folk har brug for det nærvær og fællesskab, de samlende kulturoplevelser kan give. Det sker sammen med andre mennesker, som vi i stadig mindre grad har tæt kontakt til i en dagligdag, der domineres af smartphones og computere, som de medierende led mellem mennesker.
Koncertoplevelser er altså ikke blot at sidestille med musikken, men med hele oplevelsen.
Selvom det i sidste ende er nemmere at høre musikken hjemme i stuen på det gode anlæg i ens eget tempo, kan det ikke erstatte den oplevelse af fællesskab og sammenhæng, som den levende musik opleves i.
Når du står ude foran et spillested torsdag aften i regnvejr sammen med alle de andre gæster og glæder dig til at komme ind i varmen og få en flygtig oplevelse med fremmede mennesker, som du for alt i verden ikke ville være foruden
Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann
Andreas Jessen
Andreas Jessen (28 år) er skuespiller og uddannet fra den Syddanske Skuespillerskole. Han er bl.a. kendt fra tv-serien ‘Mercur’, hvor musik spiller en væsentlig rolle.
Hvilke musikgenrer lytter du til?
Jeg har en meget bred musiksmag, der spænder fra hiphop til country og folk. Jeg er også i bund og grund en popdreng, der sætter rigtig meget pris på en god melodi.
Hvad betyder musik for dig?
Musik betyder virkelig meget. Jeg hører musik stort set hele tiden, både derhjemme og når jeg bevæger mig fra A til B. Det er nok den eneste kunstform, som jeg ”bruger” på daglig basis. Jeg er efterhånden dybt afhængig af diverse streaming-tjenester, og jeg føler mig fuldstændigt nøgen, hvis jeg en sjælden gang kommer ud af døren uden mine hørebøffer.
Hvilken oplevelse giver livemusikken dig, som du ikke får andre steder?
Hvis der opstår et samspil imellem publikum og artist, giver det en helt anden oplevelse at høre musikken live ift. at høre pladen. Musikken bliver et samlingspunkt, og i dét opstår der noget helt magisk meget lig det, man kan opleve i teatret, når en forestilling virkelig fungerer. Hvis dét samspil ikke opstår, vil jeg faktisk hellere høre musikken alene uden at kigge lige ind i nakken på ham den høje i publikum, der altid ender lige foran mig.
Hvordan foretrækker du at høre livemusik – til specifikke koncerter eller på festivaler med et større musikprogram, og hvorfor?
Jeg foretrækker helt klart festivaler. Jeg kan godt lide at kunne shoppe lidt rundt i koncerterne. Så opdager jeg også nogle gange noget fantastisk musik, som jeg ellers ikke ville have hørt. Derudover er jeg fuldstændig forelsket i festivalstemningen. Der opstår en helt speciel kultur på festivaler, hvor alt er tilladt.
Hvilken koncert er den bedste, du har været til og hvorfor?
Kaizers Orchestra i Vega i 2005. Jeg var 16 år gammel og fuldstændig høj over Kaizers. Den koncert står til dato for mig som den største oplevelse. Jeg var også inde og høre Bruno Mars i Royal Arena sidste år, og til trods for at jeg ikke er en dedikeret Bruno Mars fan, så må jeg tage hatten af, for det show han leverede. Jeg har sjældent set så gennemarbejdet en koncert med så meget overskud i både vokal og performance. Han er virkelig talentfuld.
Hvilken kunstner eller hvilket band ”mangler” du at opleve live?
Eminem satte lyd på store dele af min barn-/ungdom. Det var dengang, jeg brugte al min vågne tid på mit skateboard i Fælledparken og ikke kunne få armene ned over Eminem, Dr. Dre, Snoop Dogg og alle de andre rødder. Eminem får jeg så heldigvis lov til at opleve til sommer på Roskilde Festival, hvilket jeg bestemt ser frem til.
Har du været på SPOT? Hvis ja, hvad er dit bedste minde derfra?
Ja, jeg var på SPOT for første gang sidste år. Praktiske omstændigheder gjorde, at jeg ikke nåede at se så mange koncerter, som jeg gerne ville, og alkoholrelaterede omstændigheder gjorde, at jeg måske heller ikke husker dem alle lige tydeligt, men jeg husker dog, at finske Alma gjorde det ret fedt. Derudover var det en sjov oplevelse at være på festival midt i Aarhus og ikke mindst at sove i en dejlig seng om natten.
Foto: Nicklas Ingemann
Sidsel Hilding-Hamann & Lasse Ribergaard Rasmussen
Sidsel Hilding-Hamann (28 år) arbejder som selvstændig kommunikationsrådgiver, og Lasse Ribergård Rasmussen (29 år) arbejder som projektleder hos Bloggers Delight. Sammen driver de bloggen Sidsel & Lasse samt virksomheden bag.
Hvilke musikgenrer lytter I til?
Sidsel: Nærmest alt undtagen heavy metal og fusionsjazz! Men jeg har en forkærlighed for hiphop, r’n’b, shoegaze og new wave.
Lasse: Jeg er til mange forskellige genrer – hører meget hygge-jazz, når det skal være hyggeligt. For tiden lytter jeg en del til Black Panther-albummet fra Kendrick Lamar, men på min ”Guilty Pleasures”-playliste er der både Spice Girls, gammelt U$O, Britney Spears og Emil Stabil.
Hvad betyder musik for jer?
Sidsel: Musik kan vække og underbygge alverdens følelser, og så er musik fantastisk at knytte minder op på.
Lasse: Jeg hører musik hver eneste dag og bruger det både til at slappe af til, arbejde til og til at skabe en særlig stemning.
Hvilken oplevelse giver live-musikken jer, som I ikke får andre steder?
Sidsel: Livemusik bliver fysisk på en helt anden måde, end musik man hører hjemme i stuen. Og så kan en koncert tit blive til en smuk symbiose mellem publikum, artist, instrumenter og lokation.
Lasse: Jeg synes, jeg giver mig mere hen til musikken, når der ikke er andet, der forstyrrer, og det er musikken og kunstnernes optræden, der har mit fulde fokus.
Hvordan foretrækker I at høre livemusik – til specifikke koncerter eller på festivaler med et større musikprogram, og hvorfor?
Sidsel: Jeg foretrækker festivaler, da man så har et helt tag-selv-bord af musikalske oplevelser. Og så er stemningen under sommerens festivaler altid helt særlig.
Lasse: Jeg hører sjældent et helt album af samme kunstner. Måske er det grunden til, at jeg sjældent går til koncerter med én musiker. Jeg elsker at få en masse muligheder for forskellige koncerter, kunstnere og stemninger. Så er der også større chance for at få mindst én god koncertoplevelse, hvis nogle af de andre skuffer.
Hvilken koncert er den bedste, I har været til og hvorfor?
Sidsel: Arcade Fire i 2014 på NorthSide fremstår som noget helt særligt for mig. Jeg kan huske, at jeg var på vej ind i presseområdet, da ti mand kommer gående mod mig med papmachémasker under armen og store smil på læben – og det gik op for mig, at det sgu da var bandmedlemmerne! Så skyndte jeg mig ind efter min jakke og løb ud på pladsen til Lasse. Herefter eksploderede himlen i varme solnedgangsfarver, confetti og tonerne fra Reflektor-albummet. Det var indbegrebet af fest, lyse nætter og good times.
Lasse: Foo Fighters på Orange Scene til Roskilde Festival 2005. Det var en vanvittig koncert, hvor jeg stod helt oppe foran sammen med en håndfuld gode venner. Der var fuld smæk på hele vejen igennem, solen skinnede, og alle var glade og fulde. Og hele setlisten var hit på hit på hit.
Hvilken kunstner eller hvilket band “mangler” I at opleve live?
Sidsel: Jeg gad virkelig godt høre Kendrick Lamar,og er nok en smule fortørnet over, at han ikke skal spille på en af de danske festivaler, Lasse og jeg har billet til!
Lasse: Jeg har en ting med Guns N’ Roses, som jeg har hørt, siden jeg var 11-12 år. Jeg har hørt Velvet Revolver og Guns N’ Roses i form af Axl Rose og backing band, men et stort ønske for mig ville være at høre det ”rigtige” Guns N’ Roses live.
Har I været på SPOT? Hvis ja, hvad er jeres bedste minde derfra? Hvad kan SPOT?
Sidsel: Jeg havde min SPOT-debut i 2015, og siden da har jeg været solgt! Sidste år havde vi en skøn stund på taget af Godsbanen med gode venner, dåseøl og flot aftenhimmel efterfulgt af en virkelig sjov koncert med Scarlet Pleasure. Men også intime koncerter med Noah Carter, First Hate og Vinnie Who husker jeg som noget helt særligt. SPOT er fantastisk, fordi hele Aarhus summer af musik og forventning. Og så kan man få virkelig mange forskelligartede musikoplevelser i løbet af de fire dage, festivalen varer. Både de ventede og de overraskende.
Lasse: SPOT overrasker altid med nogle gode, uventede oplevelser. Jeg hørte KOPS på Radar til SPOT 2017, som virkelig fyrede den af. Egentlig hørte jeg dem bare, så jeg kunne stå klar til Noah Carter, som gik på bagefter. Det er det fede ved SPOT: Du aner ikke, hvad du ender med at få af nye musikoplevelser, før du står midt i dem.
Foto: Julie Bjarnhoff
Cathrine Widunok Wichmand
Cathrine Widunok Wichmand (28 år) er iværksætter og influencer under navnet ROCKPAPERDRESSSES, hvor hun også kører sin blog på 7. år.
Hvilke musikgenrer lytter du til?
Jeg er totalt et stemningsmenneske. Jeg ELSKER at købe croissanter en søndag, smække fødderne op i sofaen og høre fransk musik (alt fra Piaf til MC Solaar), eller have det solnedgangs-agtigt med bobler i glasset til Rhye og Solange. Jeg hører virkelig alt fra storladen pop til sexet r’n’b til Eurovision.
Hvad betyder musik for dig?
Alt! Musik sætter tonen i et selskab. Den kan vende en sur dag til et smil. Der er ikke noget bedre end at sætte et virkelig højt dansenummer på hjemme på stuegulvet og danse rundt i bar røv. Så har du ingen grund til at være utilfreds. Musik betyder alt.
Hvilken oplevelse giver live-musikken dig, som du ikke får andre steder?
Der er ikke noget vildere, end at mærke bassen banke i kroppen. Når jeg fysisk kan mærke musikken – det kan drive mig til ekstase. Det er så livgivende og smukt. Jeg kan være høj på en god koncert i mange måneder! Mange af mine bedste minder er på festivaler eller på et hårdt betongulv i Forum eller på VEGAs bonede gulve. Livemusikken er jo oplevelsen, der går i tankerne, kroppen og følelserne. Det ville være et fattigt liv uden.
Hvordan foretrækker du at høre livemusik – til specifikke koncerter eller på festivaler med et større musikprogram, og hvorfor?
Jeg er totalt til begge dele. Det fede ved festivaler er jo, at du kan få lov til at smage lidt af hvert. Men jeg kan også ende med at blive helt stresset, når der er rigtig meget, jeg gerne vil se. Festivaler handler også om at have den rigtige ven med, der også er klar på nye musikoplevelser. Jeg elsker at introducere og blive introduceret for mine venners yndlingsmusik. Jeg elsker også koncerter – især de små smalle. Den der ene lille dosis af glæde og oplevelse en regnvejrsonsdag i marts. Det er også så fedt!
Hvilken koncert er den bedste, du har været til og hvorfor?
Det kan jeg simpelthen ikke vælge! Men jeg har været til mange koncerter i VEGA, som er mit absolutte yndlingssted. Intimiteten, historien og rummet, man tager del i. Jeg har svedt til Suspekt, tudbrølet til Alex Vargas (som er en af vores bedste livenavne, hvis spørger du mig) og liret tekster af til The Minds of 99. Men jeg har også mange gode Roskilde Festival-minder, de dage hvor solen går ned bag Orange Scene, og himlen brænder, og man har købt long island iced teas og står med sine bedste venner. Det er jo det bedste!
Hvilken kunstner eller hvilket band ”mangler” du at opleve live?
Jeg fortryder stadig, at jeg solgte min George Michael-billet omkring 2008. Min nu mand, dengang kæreste, gad ikke rigtig med, og der var ligesom ingen veninder, der ville med (dengang var han ikke så hot og ”vintage”, som han er nu post mortem). Jeg havde ingen penge, fordi jeg lige var flyttet hjemmefra, så jeg endte med at sælge. Og det gør helt ondt i mit hjerte. Nu er det too late! Æv!
Har du været på SPOT? Hvis ja, hvad er dit bedste minde derfra?
Nej, faktisk ikke. Jeg har jo lavet musikradio på P3 i fire-fem år, og der har jeg sendt studio-delen af SPOT-sendingen og stillet om til vores udsendte osv. fra studiet. Så den har jeg til gode!