En bred palet af engelske branchefolk til SPOT

Der er store majors og stærke indies hos pladeselskaberne. Der er publishers, service companies, festivaler, promotere, musikadvokater og -agenter. Og der er radiopluggers, pr-bureauer og medier. Jo, engelsk branche er godt repræsenteret på SPOT.

SPOT har gennem de senere år haft et velrenommeret og alsidigt program, når det gælder engelsk branchebesøg på festivalen. Det sker også i år, hvor dansk branche får mulighed for at møde en bred vifte af repræsentanter fra den britiske musikbranche. Godt 35 besøgende bliver det til – bl. a. sammensat ud fra ønsker, som den danske branche har givet MXD på forhånd.

Det skinner også igennem, når man ser nærmere på listen af gæster, hvor der både er store altfavnende selskaber – og så de specialiserede, der kan laves håndplukkede serviceaftaler med, hvis man selv vælger at stå for en del af arbejdet i forbindelse med musikudgivelser, turneer osv.

På pladeselskab-fronten får SPOT besøg af A&R’s fra store internationale ’majors’ som Columbia Records samt Atlantic Records (Ben Blackburn, der sidder i juryen for de nordiske musikeksport-kontorers JaJaJa-shows i London) og Island Records. På independent-siden er veteranerne fra Rough Trade med og et label som Ninja Tune, der i de senere år har stået bag succesfulde elektronica og urban udgivelser fra bl.a. Kelis og Bonobo.

På publishing-siden er der A&R’s fra Ultra Music og Bucks Music Group – som er vigtige spillere på kompositons delen af musikken og bl.a. tager sig af at sætte artister sammen med andre sangskriver og producere samt placering af musik i film, tv, reklamer etc.

Der kommer musikadvokaten John Statham fra Statham Gill Davies (som bl.a. har repræsenteret navne som Radiohead og Oasis) og en advokat fra Russells – begge advokatfirmaer er specialiseret i kontrakter inden for musik- og kulturverdenen.

Der er besøg af label service-firmaer som Ingrooves Music Group og AWAL/Kobalt – som kan være gode partnere, hvis man selv vælger at stå for lancering af ens udgivelser og kampagne-planlægning på det internationale marked (det er fx. den løsning, som The Bank har valgt i deres lancering af Hugo Helmig). Og der er besøg fra Englands store showcase-festival, The Great Escape, i Brighton.

De engelske booking-agenter kommer fra selskaber som 13 Artists (der bl.a . arbejder med Nelson Can og store internationale navne som Portishead og Interpol), ITB (som repræsenterer navne som Adele, James Blake, Paul Simon men også en lang række nye talenter) samt Earth Agency der arbejder med mere alternative navne som Deerhunter m.fl.).

Promoter-siden er repræsenteret med Bl.a. Rockfeedback (der både arbejder med danske navne som Iceage og Mø men også store internationale navne som Father John Misty). Der er PR-agenturer som Bang On PR og Kartel Music Group (som bl.a. stod for MXD’s kampagne ved Eurosonic). Og medie-besøget kommer i år fra Dots and Dashes (frisk toneangivende ny blog, som flere danske branche-folk har efterspurgt), printmagasinet The New European, Clash Magazine, Gigwise samt den fremadstormende musik- og gig-guide London In Stereo, hvis oplagstal kun kender opadgående retning pt., samt det skotske tastemaker-magasin, The Skinny.

Endelig skal det også nævnes at USA er repræsenteret via pladeselskabet Nonesuch, som er Warners Music’s alternative imprint  og bl.a. repræsenterer navne som David Byrne og The Black Keys  – samt agenturet Paradigm Agency, der repræsenterer både nyere danske navne som Liss og veletablerede artister som Feist og Blur.

Den engelsk/amerikanske liste ventes i øvrigt at blive udvidet med et par ekstra pladser frem mod festivalen.